I rok 2023 byl v Náprstkově muzeu rokem bohatým na celou řadu úkolů, které navazovaly a navazují na dlouhodobý cíl, kterým je vnitřní i vnější proměna muzea. Společně s investičním odborem Národního muzea byla dokončena projektová příprava stavby nového pracoviště a depozitářů v Horních Počernicích v areálu Národního muzea. Kurátoři i ostatní zaměstnanci prováděli finální revizi objemu zadání počtu sbírek, prostoru na jejich uložení, vybavení pracovišť apod. S přípravou na stěhování sbírek je kladen velký důraz na práci se sbírkou. Kromě inventarizačních sbírkových úkolů jsou také postupně identifikovány sbírky, které jsou součástí knižního fondu – tato situace souvisí historicky s počátky vzniku muzea. Právě nyní je doba, kdy je třeba před stěhováním fondů do nových prostor sbírky utřídit, určit a eventuálně převést do patřičných podsbírek.  

V dubnu byla otevřena dlouho očekávaná výstava Emil Holub, která byla připravena společně s Ústavem dějin umění AV ČR, autorem scénáře a textů je právě ředitel tohoto ústavu Tomáš Winter. K výstavě byly vydány čtyři publikace, jednak katalog výstavy, potom druhé rozšířené vydání knihy Emil Holub, sběratel, etnograf, cestovatel autora Martina Šámala, kniha pro děti Emil Holub cestovatel a sběratel a kniha čtyř studií o Emilu Holubovi vydaná společně s nakladatelstvím Artefaktum.  

Ve spolupráci s Filozofickou fakultou UK a Akademií výtvarných umění byl spuštěn přednáškový cyklus „Základní problémy současného post-kolonialismu“ pro studenty i veřejnost. Jeho cílem bylo reagovat na aktuální debatu okolo tzv. dekolonizace týkající se oblasti humanitních oborů a muzejního prostředí. Přednášky se zabývaly postkoloniální problematikou uchopenou skrze historii, hmotnou kulturu a umění, muzeologii a politologii. 

Rok 2023 byl náročným rokem v oblasti vědy a výzkumu, končilo pětileté plánovací období a řešitelé pracovali na publikačních výstupech. Zcela poprvé v historii muzea byl vydán první díl komplexních institucionálních dějin Náprstkova muzea. Dále to byla například kolektivní monografie Návrat do Mongolska editorky Heleny Heroldové, která vznikla ve spolupráci s nakladatelstvím Kavka. Publikace je zajímavá nejen obsahově, ale též graficky – podílel se na ní například výtvarník Ondřej Basjuk. V publikaci V zemi durianů editorky Dagmar Pospíšilové byly připomenuty osudy hudebníka Jozy Šrogla, houslisty pobývajícího dlouhá léta v Indonésii. Ve sbírkách Náprstkova muzea se nachází řada předmětů, které odtamtud přivezl. V závěru roku se podařilo prostřednictvím dotačního titulu MK ČR ISO vykoupit tři rituální taneční masky mongolské provenience a jedna byla majitelem do sbírek darována.  

Vzhledem k politické situaci bohužel nemohl pokračovat archeologický výzkum v Súdánu. Kolegové jsou však stále se svými súdánskými partnery v kontaktu, pomáhají si, sešli se v Káhiře a věříme, že situace postupně dovolí pokračovat ve výzkumu ve Wad Ben Naga. 

Akviziční činnost 

Náprstkovo muzeum získalo do svých sbírek celkem 526 nových přírůstků, z toho 154 koupí a 264 darem, 108 přírůstků patří k tzv. starým sběrům. V roce 2023 byla zakoupena mimo jiné první část souboru masek tradičního mongolského tance cam, který představuje ojedinělý sběratelský počin. Masky, určené k rituálním náboženským tancům, se původně zhotovovaly v klášterních dílnách. Ve třicátých letech, kdy byly v Mongolsku prosovětskou vládou ničeny kláštery, došlo i k přetnutí této umělecké tradice. Mnohé historické a etnografické památky byly zcela zničeny, nebo se uchovaly v malém počtu. Další masku z tohoto souboru obdrželo Náprstkovo muzeum darem. Masky jsou datovány do období počátku 20. století, spadají tedy do doby před ničením klášterů a tradiční mongolské kultury.  


taneční maska tradičního mongolského tance 
Jamantaka, božstvo podsvětí, Mongolsko, konec 19. století, zač. 20. století 

Náprstkovo muzeum získalo v roce 2023 do svých sbírek darem též unikátní soubor, ve kterém jsou zastoupena především dámská kimona (spodní i svrchní), kabátky, několik pánských kimon, obi, dětská kimona nebo ubrus z oblasti Okinawa. Zajímavé jsou mimo jiné použité materiály a techniky zdobení, některá z kimon jsou zdobena neobvyklými vzory látek, typickými pro 30.–60. léta 20. století, jaké dosud nebyly v muzejní sbírce vůbec zastoupeny, či jen v ojedinělých kusech, a které by mohly být ukázkou „módních trendů”, které se odrazily i ve stylu zpracování kimon.  


slavnostní dětské kimono zdobené motivem borovic + žluté spodní roucho. 1. pol. 20. stol. Japonsko 

Preventivní ochrana a ošetření sbírek 

Oddělení péče o sbírky NpM6 v roce 2023 ošetřilo celkem 4411 ks sbírkových předmětů. Z toho bylo restaurováno 215 ks sbírkových předmětů a 4193 ks sbírkových předmětů bylo konzervováno. Externě bylo zadáno k restaurování 4 ks sbírkových předmětů (3 ks Náprstkův inventář, 1 ks Čína). Digitálně bylo zdokumentováno 7008 ks sbírkových předmětů. 

NpM6 se aktivně podílelo na realizování výstavního plánu Náprstkova muzea a spolupracovalo na přípravě výstavy „Emil Holub“ a výstavního cyklu „Svět ve vitríně“. 

Průběžně probíhala spektrometrická měření ve sbírkách Předního východu, Náprstkova inventáře, Egyptu, Indie, Indonésie a Číny. 

Spolupracovalo se na plánování nových depozitářů a restaurátorských dílen Náprstkova muzea v Horních Počernicích a bylo řešeno ukládání nově získaných akvizic. 

 
Lžíce (inv. č. 6.840) Jihoafrická republika, dovezena Emilem Holubem. Délka 31,5 cm, miska š 6,5 × d 10 cm 
Stav předmětu před a po restaurování – doplněna vhodným dřevem, barevná retuš  

  
Indický náhrdelník
(inv. č. 14.527) – korálky jsou navlečeny na bavlněné šňůrce, střed tvoří dvě polokoule,
zdobeny geometrickým dekorem v horizontálních řadách na vrcholu kopule. Délka 60 cm, průměr středu 3 cm. 

Stav předmětu před restaurováním , v průběhu prací – doplnění kopule papírovou výplní,
dolepení fragmentů a stav po restaurování

 


Výsledky průzkumu XRF spektrometrem Vanta    

Odborná správa sbírek 

Sbírky Náprstkova muzea byly systematicky odborně zpracovávány. Pokračovala kontrola stavu sbírkové evidence, fotodokumentace a zápis do databází Museion a Bach, přičemž byly doplňovány chybějící údaje. Další práce se sbírkou probíhala v návaznosti na badatelskou a publikační činnost. V rámci plnění cílů DKRVO byly komplexně zhodnoceny vybrané soubory předmětů pro účel odborných studií, jakož i jednotlivé podsbírky v rámci připravovaného výstupu o dějinách sbírek Náprstkova muzea. Pro účely dalšího výzkumu byly vytipovány soubory předmětů, které se budou do budoucna zpracovávat.  

Inventarizace dle stanovených kvót byla provedena.  

Ve fondu Afrika bylo inventováno 2520 předmětů (kvóta 2000), tj. 6,5 % fondu.  

Ve fondu Asie bylo inventováno 5493 předmětů (kvóta 5000), tj. 10 % fondu. 

Ve fondu fotografií bylo inventováno 3128 předmětů (kvóta 3000), tj. 7,1 % fondu.  

Ve fondu Jižní a střední Amerika bylo inventováno 700 (kvóta 700), tj. 3,6 % fondu.  

Ve fondu Náprstkův inventář bylo inventováno 824 předmětů (kvóta 800), tj. 33 % fondu.  

Ve fondu numismatiky bylo inventováno 2518 předmětů (kvóta 2500), tj. 15 % fondu.  

Ve fondu pravěk/starověk bylo inventováno 2027 předmětů (kvóta 2000), tj. 16 % fondu.  

Suvenýrová lžička z Ameriky zdobená barevným emailem. Inv. č. N-2/1420. 

Dokumentace sbírek 

Pokračovala průběžná fotografická dokumentace sbírek a skenování sbírky fotografií. Následně probíhalo doplňování informací a fotografií do databáze Museion a Bach. Dále byla realizována fotodokumentace předmětů k publikačním účelům. 

Plátěný šátek s nákresem způsobů obvazování podle dr. Esmarcha. Inv. č. N-2/1554.