Česká klasická hudba je naše obrovské kulturní dědictví, kterého si považuje celý svět, a harfa v ní má své nezastupitelné místo. Jedinečný komponovaný program Barbory Plaché představí hudbu z rodinného archivu Františka a Terezie Palackých.

Jejich notový archiv byl obsáhlý a podle historiků i sám František Palacký „harfování“ provozoval. Především ale jeho žena Terezie se svou sestrou, které na harfu hrály již od dětství a často vystupovaly v hudebním salónu svého otce Jana Měchury v dnešní Palackého ulici v Praze. Právě tam se František s Terezií do sebe zamilovali a spojovala je velká láska k hudbě. 

Program:

  • D. Paradisi: Toccata ze sonáty č. 6
  • J. K. Krumpholtz: Sonata č.1
  • L. E. Měchura: Téma s variacemi pro Louise Miechura
  • J. K. Krumpholtz: Sonata č.2 Comme scéne du gay
  • E. Parish Alvars: Řecká píseň ze Santorini
  • E. Parish Alvars: Bulharský tanec
  • B. Smetana / H. Trneček: Vltava


Barbora Plachá patří k předním českým sólovým harfistkám mladší generace. Publikum i kritika oceňují především její poetickou interpretaci a hudební cit.

Vystudovala Pražskou konzervatoř, Královskou konzervatoř v Bruselu ve třídě Jany Bouškové a Norskou hudební akademii v Oslo ve třídě francouzské harfistky Isabelle Perrin. Své umění také zdokonalovala na masterclassech či pravidelných lekcích u významných hudebníků jako např. Pierre-Laurent Aimard, Andrew Manze, Knut Johanessen, Wolfgang Plagge, Leif Ove Andsnes, Masumi Nagasawa, Sylvain Blassel, Chantal Mathieu ad.

Jako jedna z mála harfistek z celého světa se intenzivně věnuje historicky poučené interpretaci hudby pozdního baroka a klasicismu na autentickou jednozářezovou harfu z 18. století. Hraje na unikátní francouzskou harfu Louis XVI z roku 1779 od harfařů Renault&Chatelain, která se nacházela na dvoře Marie Antoinetty, a na tuto harfu interpretuje převážně díla českých klasicistních skladatelů. V únoru 2020 s ní nahrála své debutové sólové CD s hudbou Jana Křtitele Krumpholtze a Jana Ladislava Dusíka, které vyšlo u vydavatelství ArcoDiva. Spolupracuje také s ansámbly hrající starou hudbu na originální nástroje u nás i v zahraničí.

V roce 2011 založila harfový ateliér Arpeggio/Harfy Camac Česká republika, který je jediným autorizovaným distributorem francouzských harf Camac pro Českou republiku a Slovensko. Na moderní pedálovou harfu Canopée francouzské firmy Camac bude hrát také na koncertě v Českém muzeu hudby. V roce 2014 založila Pražský Harfový Festival, kde je uměleckou ředitelkou. Díky své vášni pro výuku mladých založila v roce 2009 Harfovou školu Arpeggio a Norsk Harpe Academi v Oslo v roce 2017. Od roku 2021 vyučuje hru na harfu na Hudební škole a gymnáziu hl. města Prahy. 


Vstupné: 100 Kč
Vstupenky je možné zakoupit on-line nebo na místě před začátkem akce.