Přihlásit se
Přednáška amerického muzikologa a předního znalce Dvořákova díla Davida Beveridge
Po větší část své skladatelské kariéry psal Dvořák „programní hudbu“, tedy instrumentální hudbu, která má výslovně vyjádřit nebo zobrazit něco konkrétního mimo čistě hudební obsah, jen málokdy, a většinou na požádání někoho jiného.
V roce 1891 se však vydal výrazně směrem k programní hudbě, když vymyslel plán tří koncertních ouvertur pro orchestr. Určitě není náhodou, že na prvním místě je ouvertura V přírodě. Vždyť jeho syn Otakar o něm napsal: „Otec byl nesporně velmi zbožným člověkem, ale jeho zbožnost – jeho Bůh – začínal a končil přírodou.“
K zajímavostem autografní partitury této předehry, dochované ve sbírkách Muzea Antonína Dvořáka, patří to, že nese předběžný název celé trojice ouvertur: „Příroda, Života a Láska“. Později však Dvořák změnil „Život“ na „Karneval“ a „Lásku“ na „Othello“. Tedy jen příroda zůstala jako pevný základ.
Významný je také fakt, že hlavní témata ouvertury V přírodě se vrací epizodně i v dalších dvou. Jeden hudební spisovatel měl prý z úst samého mistra to, že tento společný motiv je symbolem vlastního „já“ skladatelova, jak prožívá různé situace. Tedy téma přírody je tématem Dvořáka samotného.
Emanuel Chvála vnímal v této ouvertuře poutavé vykreslení průběhu dne stráveného na venkově: „Mezi vznikem a skonem dne proudí čilý život kvetoucí přírody; slyšíme veselý zpěv ptactva, bublání potůčku, šepot lesního stromoví ve větru koruny sklánějícího – zkrátka posluchač má před sebou pastorále, jež […] u vynalézavosti, kráse koloritu, živosti rytmů a oduševnělosti práce skýtá krásný obraz v tónech, který […] postaven býti může vedle nejlepšího, co hudební literatura toho druhu má ve svém majetku.“
Přednáší: David Beveridge
Přednáška je doprovodným programem výstavy Antonín Dvořák: Můj život a dílo.
Vstupné: 50 Kč Vstupenky je možné zakoupit on-line nebo v případě nenaplněné kapacity na místě před začátkem přednášky.