Medializace aktivit Národního muzea 

Rok 2023 přinesl v Národním muzeu vysoký počet uspořádaných mediálních akcí týkajících se otevření nových výstav, expozice Dětského muzea i oslav 205. výročí založení Národního muzea. Oddělení vnějších vztahů Národního muzea zorganizovalo 4 tiskové konference a 6 komentovaných prohlídek pro média, mnoho živých vstupů a rozhovorů pro televizní, tištěná i on-line média. Výrazný mediální zásah měly především tiskové konference a komentované prohlídky k nově otevřené expozici Dětského muzea a několika větším výstavám, zejména výstavě Baroko v Bavorsku a v Čechách a výstavě První dámy – móda a styl. Některé komentované prohlídky proběhly přímo v rámci samotných vernisáží výstav, kterých oddělení vnějších vztahů zorganizovalo v loňském roce celkem 12. Významný mediální zásah měl také projekt 205. výročí založení Národního muzea, který byl doprovázen slavnostním shromážděním za účasti prezidenta republiky a přenášen Českou televizí. Média obdržela celkem 23 tiskových zpráv a oznámení. Národní muzeum zaznamenalo dle pravidelného monitoringu médií v loňském roce cca 12 tisíc mediálních výstupů (včetně duplicit). 

Národní muzeum na webu a sociálních sítích 

Národní muzeum na svých webových stránkách přinášelo také v roce 2023 informace důležité pro návštěvu jeho objektů, expozic, výstav a akcí. Zaznamenaly 1 613 824 návštěv. Kromě přehledu a změn otevírací doby, vstupného a dalších praktických informací publikovaly také tiskové zprávy a novinky z dění v Národním muzeu. Webové stránky významným způsobem sloužily jako zdroj pro nákup vstupenek. V sekci Virtuálně do muzea byly pravidelně prezentovány proběhlé a digitalizované výstavy Národního muzea. Nejnavštěvovanější stránkou byl objekt Muzejní komplex Národního muzea, z expozic pak stránka Dětského muzea. 

Tak jako v předcházejících letech využívalo Národní muzeum i v roce 2023 sociální sítě jako jedny z oficiálních komunikačních kanálů. Pozornost byla zaměřena zejména na účty na sociálních sítích Facebook, Instagram, Twitter, YouTube a LinkedIn. Z bezpečnostních důvodů následovalo Národní muzeum v roce 2023 doporučení Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost a zrušilo svůj účet na sociální síti TikTok. 

Komunikace se na těchto kanálech soustředila na informování o nových výstavách a akcích Národního muzea, přibližování muzejní práce a sbírkových předmětů a na propagaci stávajících expozic. V rámci výročí 205 let od založení Národního muzea byla pozornost zaměřena na představování jednotlivých profesí a pracovníků muzea. 

I v roce 2023 dosáhla návštěvnost primárně využívaných kanálů Facebook a Instagram velmi pěkných čísel. V tomto roce se i přes minimální placenou podporu zobrazily příspěvky Národního muzea téměř 856 264 lidem na Facebooku a 59 627 tisícům lidí na Instagramu. Taktéž počet sledujících se výrazně zvýšil, a to o 2 342 na Facebooku a o 1 233 na Instagramu. Nejúspěšnější příspěvek pak dosáhl unikátního dosahu 286,5 tisíce zhlédnutí. 

V roce 2023 se počet fanoušků na Twitteru zvedl o 358 na celkový počet 7 607 sledujících z řad novinářů a široké veřejnosti. 

I čísla na oficiálním profilu Národního muzea na YouTube se neustále zvyšovala. Naše videa na youtubovém kanálu tak za rok 2023 získala celkem 148 500 přehrání. 

Uživatelé sledovali naše videa celkem 4,9 tisíce hodin. Pro muzejní profil jsme v roce 2023 získali celkem 388 nových odběratelů. I v roce 2023 jsme nadále pokračovali v propojování YouTube profilu s našimi webovými stránkami a Facebookem. 

Na platformě LinkedIn se počet sledujících zvedl o více než tisíc na 1 671. 

Propagační činnost 

V roce 2023 doplnil expozice v Muzejním komplexu Národního muzea unikátní expoziční projekt Dětské muzeum. Hlavním cílem této expozice je umožnit dětem učit se skrze hravou interakci. I po komunikační linii se muzeum snažilo udržet linku hravou a zábavnou. S ohledem na předpoklad vysoké návštěvnosti a kapacity prostor ovšem neběžela masivní kampaň, ale doplnili jsme komunikovaná témata o tento jedinečný edukativní prostor v centru Prahy. Jedním z velkých prvků komunikace nového muzea bylo jeho označení barevným polepem, který má již z ulice upozornit, co se v Nové budově Národního muzea nachází. Zároveň jsme se pro oslovení dalších potenciálních návštěvníků účastnili mezinárodního hudebního festivalu Metronome Prague, kde jsme prostřednictvím kreativních činností s dětmi a rozhovorů s jejich rodiči informovali jak o již otevřených expozicích vhodných pro děti, tak o novém projektu. 

Mimo výstavní projekty pro nás bylo nosným komunikačním tématem oslavení 205 let instituce Národního muzea. Jasným úkolem bylo dostat tuto informaci do všech našich výstupů, k čemuž jsme zvolili speciální logo využívané v daném roce. Tyto narozeniny jsme oslavili po dvou liniích s veřejností 15. 4. 2023 dnem volných vstupů do našich objektů, kde pod claimem „Už 205 let tvoříte naše muzeum“ probíhal zajímavý doprovodný program. Návštěvníky jsme zapojili i prostřednictvím soutěže na sociálních sítích, kdy jsme je požádali o zasílání historických fotografií z muzea až do doby jeho uzavření pro rekonstrukci. Druhou linií byl slavnostní večer 14. 6. 2023 za účasti prezidenta republiky. Na této akci jsme zavedli novou tradici udělování Medaile Františka Palackého.  

Národní muzeum v tomto roce také přivítalo po mnoha letech jeden z unikátů české archeologie, tzv. Věstonickou venuši. Tato soška byla součástí výstavy Nejstarší šperky a ozdoby těla zapůjčené Moravským zemským muzeem. Na propagační linii jsme se rozhodli využít mimořádný potenciál samotné venuše a jako motiv jsme ji, po domluvě s Moravským zemským muzeem, využili jak na banneru na Historické budově Národního muzea, tak v online kampani běžící v síti Seznam. 

Největším a propagačně nejrozsáhlejším projektem roku 2023 byla výstava Baroko v Bavorsku a v Čechách, která se nejprve ukázala v bavorském Regensburgu a následně se na podzim s doplněnými předměty představila v Historické budově Národního muzea. Propagaci německé verze výstavy zajištoval spolupořadatel. Pro komunikaci české varianty jsme prostřednictvím veřejných zakázek umístili do fyzického i digitálního prostoru širokou škálu bannerové reklamy. Cílili jsme především na turisty z České republiky a vybraných zahraničních oblastí – Drážďany, Norimberk, Linec, Bratislava. Vše jsme doplnili obsahovým marketingem na sociálních sítích, rozhlasovým spotem v Českém rozhlase a na závěr výstavy (2024) i TV spotem. Pro tuto výstavu jsme zvolili i oslovení některých influencerů věnujících se historickým tématům.  

Z ostatních výstav jsme se komunikačně věnovali výstavám Na turné a Emil Holub, především prostřednictvím PR článků a obsahového marketingu.  

Propagační grafika k výstavním projektům

             
 

Propagační grafika k doprovodným programům

    
    
    
    
   

Péče o návštěvníka 

V roce 2023 čelilo nové oddělení péče o návštěvníky doposud největší výzvě. Úspěšně jsme vyhlásili výběrové řízení na poskytování informačních, animačních a recepčních služeb, které vyhrála agentura AGP. V červnu byli proškoleni animátoři, kteří nastoupili do nové expozice Dětského muzea. V červenci se k nim připojili informátoři a recepční. Do celého Muzejního komplexu jsme umístili devět informátorských pozic, jednu recepční a čtyři animátorky. Naším cílem je výrazné zlepšení služeb pro návštěvníky prostřednictvím vstřícného personálu, schopného komunikovat jak v češtině, tak v angličtině, a poskytovat informace o výstavách, expozicích, mobilní aplikaci, speciálních akcích, Národním muzeu a pomoci s orientací po komplexu. Každý člen personálu absolvuje důkladné celodenní školení a je pravidelně doškolován. Osvědčila se přímá každodenní komunikace s jednotlivými informátory a animátory a pravidelné úterní briefingy. 

Oddělení nadále aktivně komunikuje s návštěvníky prostřednictvím e-mailu a telefonní linky, spravuje recenze na recenzních portálech a na základě získaných zpětných vazeb společně s ostatními odděleními zlepšuje návštěvnický komfort. To v roce 2023 znamenalo například dodání regálů do šaten, dětského vybavení na toaletách u Dětského muzea, zlepšování návštěvnických informací na webových stránkách, zavedení nového systému ztrát a nálezů a plán pro efektivnější úpravu vstupních prostor v Nové budově. S každou novou výstavou aktualizujeme navigační systém Muzejního komplexu a ve spolupráci s obchodním oddělením vytváříme nové ceníky a návštěvní řády pro všechny objekty Národního muzea, doprovázené informačními cedulemi v jednotném grafickém stylu. 

Návštěvnost objektů Národního muzea 

Merchandise

Prodejem výrobků s logem či designem Národního muzea podporujeme propagaci a posilování povědomí o naší značce. Vyrábíme praktické a užitečné předměty, které mohou návštěvníci každodenně používat nebo je využít jako dárek. I v roce 2023 jsme pokračovali v nastaveném trendu prodeje předmětů v originálním vyhotovení nebo s logem Národního muzea. Mezi nejprodávanější předměty patří ty s nižší cenou, například psací potřeby, přívěsky, magnety, hrnky apod. Úspěšný prodej jsme zaznamenali u předmětů s obrázky podanými dětskou formou s motivy mamuta či plejtváka. Nově jsme do prodeje zařadili výrobky inspirované předměty ze sbírek Národního muzea umístěných ve výstavě Baroko v Bavorsku a v Čechách, jako jsou vějíře, svíčky, čokolády atd.

Pro rok 2024 plánujeme pokračovat ve výrobě a prodeji „merche“ a vytvořit ucelenou řadu předmětů s jednotným brandingem, a to jak motivy pro dětskou řadu, tak řadu s motivy pro dospělého návštěvníka. Dále pak chceme vytvořit předměty k nosným výstavám. Rozvoj prodeje těchto předmětů bude i nadále zajímavým prostředkem generování příjmů.

Činnost a hlavní akce Centra pro prezentaci kulturního dědictví 

Činnost Centra pro prezentaci kulturního dědictví se v roce 2023 nesla ve znamení rozvoje dlouhodobých kontinuálních i nových aktivit pracoviště, které integrují rozšířené využití digitálních technologií a sociální a ekologická hlediska do provozu muzeí a oblasti muzejnictví. V oblasti zpřístupňování muzejních sbírek a výstav pro širokou skupinu návštěvníků pokračovalo Centrum v projektech z předchozího období, především ve správě a rozvoji modelového projektu Národní muzeum bez bariér, který zpřístupňuje digitální muzejní obsah uživatelům se smyslovým postižením. V průběhu roku se opět konal cyklus komentovaných prohlídek výstav a expozic muzea s tlumočením do znakového jazyka, který byl v roce 2023 doplněn akcemi Mezinárodní den archeologie pro neslyšící, Den českého znakového jazyka v Národopisném muzeu, workshopy Výroba adventních věnců pro neslyšící a Zdobení vánočního stromečku pro neslyšící.  

Centrum realizovalo školení komunikačních kompetencí pro pracovníky v první linii Národopisného muzea Národního muzea. Jednodenní kurz proběhl v inovované podobě – kromě základů komunikace s různými segmenty návštěvníků, včetně návštěvníků se speciálními potřebami, byl program doplněn o základy interkulturní komunikace a specifika komunikace s návštěvníky romského etnika v souvislosti s probíhající výstavou výtvarného umění ze sbírek Muzea romské kultury v Brně Otevřená cesta / Phundrado Drom.  

Centrum v rámci dotační výzvy Digitalizace kulturních statků a národních kulturních památek II z Národního plánu obnovy ve spolupráci s Ministerstvem kultury ČR pořádalo odborný seminář Digitalizace v paměťových institucích. Seminář přinesl téměř 20 odborných příspěvků a byl rovněž přístupný online.  

Centrum dále pořádalo jednodenní odborný workshop Jak vystavovat environmentální témata v paměťových institucích? Workshop představil možnosti vystavování témat ekologie, udržitelnosti a klimatické krize v muzeích a jejich začlenění do výstavní činnosti paměťových institucí.  

Centrum se v roce 2023 jako jeden ze spoluřešitelů zapojilo do výzkumného projektu Národní a kulturní identita českých komunit na Ukrajině v 19.–21. století v movitém kulturním dědictví ČR v rámci programu NAKI III. V rámci projektu se věnuje výzkumu muzealizace migrace.  

Dále se činnost Centra i nadále soustřeďovala na kontinuálně řešené úkoly v podobě základních pilířů aktivit pracoviště: na provoz, aktualizaci a další vývoj informačního portálu www.emuzeum.cz, provoz a aktualizaci portálu do-muzea.cz, správu a rozvoj oborové muzeologické knihovny Centra a na redakční zpracování časopisu Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce. Těmito aktivitami pracoviště přispívá ke zvýšení povědomí o důležitých otázkách českého i světového muzejnictví u cílové skupiny muzejních odborníků i laické veřejnosti a plní tak svou vzdělávací a komunikační funkci. Pracovníci Centra v průběhu roku 2023 publikovali řadu odborných recenzovaných studií i dalších textů v českých i zahraničních periodikách a svůj výzkum a aktivity prezentovali na domácích i zahraničních odborných konferencích.  

Dobrovolnický program Národního muzea 

Dobrovolnický program v Národním muzeu je realizován již devátým rokem. Dobrovolníci aktivně pomáhají s rozmanitými činnostmi napříč strukturou Národního muzea a stali se tak jeho nedílnou součástí. V roce 2023 se zapojilo přes 62 dobrovolníků a dobrovolnic. Stejně jako v předchozím roce se jednalo zejména o studenty (54 %), nicméně zastoupena je mezi nimi i střední generace (38 %) a senioři (11 %). Největší zájem již tradičně projevili o práci v Historickém muzeu (28), kde také odpracovali téměř dva tisíce vykázaných hodin, což činí téměř polovinu odpracovaných hodin všech dobrovolníků a dobrovolnic. Řada z nich (24) se dobrovolnické činnosti věnuje již několikátým rokem, tři pomáhali na více odděleních. 

Nejvíce dobrovolníků (13) tentokrát asistovalo v Etnografickém oddělení Historického muzea při stěhování sbírkových předmětů do nového depozitáře a v Oddělení knižní kultury (12) Knihovny Národního muzea. Obecně se pak polovina dobrovolníků podílela na dokumentaci, digitalizaci nebo katalogizaci, řidčeji spolupracovali na restaurování nebo přípravě výstav a věnovali se odborné činnosti. 

Celkově dobrovolníci v roce 2023 věnovali Národnímu muzeu bez nároku na finanční odměnu úctyhodných 3760 hodin svého volného času. Jako poděkování za nezištnou práci obdrželi dárkové vstupenky, které mohou využít po celý rok k návštěvě Muzejního komplexu Historické a Nové budovy Národního muzea s výjimkou některých výstav a Dětského muzea. Mohli se také zúčastnit dvou autorsky komentovaných prohlídek, a to výstav Nikdy se nevzdáme! a První dámy – móda a styl. 

V roce 2023 Národní muzeum navázalo spolupráci s Dobrovolnickým centrem Univerzity Karlovy. Jedná se zejména o propagaci dobrovolnického programu Národního muzea na webových stránkách centra, a tedy i možnost náboru dalších zájemců o dobrovolnickou činnost v Národním muzeu.