Nejvýznamnějším úspěchem bylo zapsání Archivu Antonína Dvořáka do Registru Paměti světa UNESCO, které je oceněním péče, jež muzeum věnuje odkazu předních osobností české hudby.  

Pokračovala příprava rozšíření prostor pro veřejnost v budově v Karmelitské ulici přípravou záměru nové expozice věnované zvuku. 

Dále se rozvíjela činnost Metodického centra dokumentace, konzervace a restaurování hudebních nástrojů. Jím pořádané konference se staly oblíbeným fórem odborníků v této oblasti.  

Sbírku se podařilo obohatit o dva dopisy Antonína Dvořáka díky podpoře MK ČR. Další předměty, ať zakoupené, nebo darované, jsou významné pro fondy muzea a rozšířily prameny především k hudební kultuře všech žánrů 20. století.  

Pokračovalo ukládání sbírek do Centrálního depozitáře ČMH v Litoměřicích. Sem byly po zrušení expozice klavírů v Litomyšli přestěhovány veškeré nástroje a podařilo se zajistit tento náročný transport rozměrných předmětů bez poškození. Převáženy sem byly i sbírky dalších oddělení, např. komplet sbírek Centra pro dokumentaci populární hudby a nových médií. Ukládány a tříděny byly velké akviziční celky. V rámci přípravy nové expozice věnované Antonínu Dvořákovi v Nelahozevsi byly demontovány historické panely a vyjmuty a uloženy originální sbírkové předměty. 

Pro rozšíření možností digitalizace sbírek byl připraven projekt v rámci NPO, který by rozšířil možnosti dalšího zhodnocení sbírek v rámci vědecké činnosti a jejich prezentace. Obrazová digitalizace i digitalizace zvuku pokračovala jak v oblasti archivace, tak i pro rozsáhlý badatelský provoz, jak přímo ve studovně muzea, tak i distančně pro stále četnější zahraniční vědce a interprety. Odborné databáze, navazující na zpracování sbírek, přinášejí rozšiřující se možnosti, jak tyto výsledky zpřístupnit, stávající jsou nadále rozšiřovány a vznikají nové.  

Po úspěšném ukončení provozu oblíbené výstavy Hudební zvěřinec i výstava Na turné přinesla další téma napříč sbírkami Českého muzea hudby, které oslovuje různé věkové kategorie návštěvníků.  

Akviziční činnost 

Získali jsme opravdu významné akvizice. Cenným obohacením sbírek je nákup dvou neznámých dopisů Antonína Dvořáka. Jeden z nich se podařilo vydražit v Berlíně, druhý zakoupit u antikvariátu v Německu, a to s podporou programu ISO. S ohledem na extrémně vysokou aukční cenu se bohužel nepodařilo získat velmi zajímavý dopis Bedřicha Smetany popisující průběh jeho nemoci. Přínosem pro uchování historie české hudby 20. století je pak dar osobního fondu významného českého skladatele Jana Klusáka (1934). 

 
č. př. Ap 15/2023, P. Rode, Primier Concerto pour le Violon, opis, počátek 19. století 
Ukázka rukopisu z nové akvizice 

  

č. př. Ap 16/2023, čtyři ukázky tisků hudebnin z počátku 19. století  

 
č. př. 7/2023, Viola d’amore, anonym, patrně historický originál s novou zadní deskou, 18. století
Nástroj dokládající činnost souboru, který hrál na dobové nástroje a na kopie nástrojů tzv. Rožmberské kapely 


č. př. 4/2023, dopis Antonína Dvořáka německému spisovateli a novináři Juliu Grosserovi
zaslaný z Prahy do Berlína 26. 9. 1883 

 
č. př. 3/2023, dopis Antonína Dvořáka Zdeně Štemberové z 29. 5. 1887 

Preventivní ochrana a ošetření sbírek 

Za podpory programu ISO se podařilo restaurovat významný autograf Bedřicha Smetany, kompletní partituru opery Čertova stěna. Externě byly restaurovány i dva autografy kantát Antonína Dvořáka – Americký prapor a Svatební košile a skladatelovy hodinky. Ve vlastních dílnách bylo restaurováno 101 sbírkových předmětů na papírovém nosiči, tj. 4150 folií a 12 hudebních nástrojů. Probíhala rovněž konzervace sbírek i zhotovování faksimilií pro výstavní činnosti. Pokračovalo přebalování sbírek do vhodných obalů.

  
  
  

č. př. 106/71, soubor hudebnin první poloviny 19. století 
Stav před restaurováním a po restaurování 

 
 
 

XXXIX A 568, Roráte neboli Weselé a radostné zpěwy adwentní, tiskem vydal Jan Fr. Pospíšil, Hradec Králové 1823 
Restaurování hudebniny poškozené povodní v roce 2002 

 
 
 

B 6749, F. Bell-Arien und Gefänge aus: Der Seeradet; 187 
Restaurování libreta poškozeného povodní v roce 2002 

  
E 2815, citera, Herman Smiedgen, Liberec, 1896 
Stav před restaurováním a po restaurování 

 
 

E 1563, cembalo, Gaveau, Paříž, 1923 
Postup rozsáhlejšího restaurování 

  

H6p 30/74, housle dětské (formát 1/16) Oskara Nedbala, anonym, 19. století 
Stav před restaurováním a po restaurování 

 
E 1281, citera smyčcová, Carl From, Vídeň, cca 1820 
Stav před restaurováním a po restaurování 

 
 
 
 

S 217/1218, Bedřich Smetana, Čertova stěna, komplet tří svazků autografu opery 
Stav před restaurováním a po restaurování 

  
  
   
  

S 76/1462, Americký prapor, op. 102, autograf, partitura v polokožené vazbě 
Stav před restaurováním a po restaurování 

  
   
  
  
  

S 76/145, Svatební košile, op. 69, partitura v polokožené vazbě 
Stav před restaurováním a po restaurování 

 
 
 
 

1425 K, Hodinky Antonína Dvořáka 
Stav před restaurováním a po restaurování 

 
 
 
 
 

10/2023, Domeček, Martin Velíšek (kapela Už jsme doma); 1993  
Restaurování artefaktu z nové akvizice 

Odborná správa sbírek 

Katalogizace sbírek probíhala s výjimkou hudebních nástrojů v systému VERBIS. Vedle nového zpracování probíhá soustavná rekatalogizace, mj. i díky podpoře z projektů VISK. Všechny záznamy jsou ihned on-line na stránkách muzea. Odbor je aktivním přispěvatelem do Národních autorit a Souborného hudebního katalogu. Probíhalo postupné stěhování sbírek do Centrálního depozitáře v Litoměřicích. Na více než 120 % byly splněny kvóty inventarizace sbírek. Rozvíjeny jsou a nově vznikají odborné databáze sbírek. 

Dokumentace sbírek 

Obrazová digitalizace probíhala napříč odděleními. Kromě rozsáhlé průběžné práce pro vědeckou činnost, badatele a pro výstavy a prezentační akce probíhala soustavná digitalizace některých fondů, např. ze sbírky Kevorka Marouchiana a fondu ikonografie. Odborné databáze zpřístupňují tematické okruhy a digitální objekty jsou jejich podstatnou součástí. Hudební nástroje byly jednak fotografovány, jednak probíhala testovací 3D digitalizace. Úspěšně pokračovala činnost digitalizačního pracoviště zvuku.